idaisabelles.blogg.se

Asien

Publicerad 2014-02-08 12:28:00 i Allmänt,

Hej alla!

Nu sitter vi på vårt hotellrum i Bangkok och tar igen oss innan kvällens bravader. Sedan sist har vi hunnit sova två nätter på flygplatser (Sydneys och Bangkoks) och även hunnit vara i Vietnam. Vi börjar där vi senast slutade:

Sydney
Här spenderade vi ännu en dag i väntan på flyget till Bangkok. Pga att priserna på hostel är relativt dyra i Sydney och att det inte var många timmars väntan till nästa flyg valde vi att sova vår första natt på en flygplats.

Bangkok
När vi anlände till Bangkoks flygplats avrådde de alla att åka in till staden pga att det var val dagen därpå och att det därför var oroligheter och demonstrationer på gatorna. Därför tog vi billigaste möjliga flyg till våra svenska vänner i Vietnam. Flyget gick morgonen därpå och vi valde därför att sova ännu en natt på en flygplats.

Ho Chi Minh
När vi kom utanför dörrarna till ankomsthallen stod det en väldans massa människor och väntade utanför. Det var bara asiater och sedan vi. Det var som att vi var några kändisar som alla var där för att få en glimt av. Riktigt roligt ögonblick! Vi tog bussen intill stan och åkte några timmar senare med ytterligare en buss till kuststaden Mui Ne där vi skulle träffa våra vänner. I Vietnam blev vi miljonärer för första gången i våra liv. 10 000 vietnamesisk dong är 3 SEK. Vi tog t ex ut 2,5 miljoner från bankomaten. En härlig syn för en backpacker att ha så mycket pengar på kontot.

Mui Ne
Glädjen var obeskrivlig när vi återförenades med våra vänner Fanny Lagren, Alexandra Öhrn, Matilda Hallgren och Lina Ericsson hemifrån. Vi hyrde en lägenhet tillsammans. Väl i staden gjorde vi inte så mycket mer än att ta det lugnt på stranden, kolla på Kitesurfing och äta god mat. Vi rekommenderar caféet "Strawberry" & utestället "Dragon Beach". Vi hade några riktigt fina, lugna och välbehövliga dagar med underbara vänner. Vi spenderade fyra nätter här. I Vietnam är det mopeder och mopedister överallt!!! De kör som galningar och tutar hela tiden på varandra och på bilar.
Vi tog liggbuss tillbaka till Ho Chi Minh. En liggbuss har säten som är en blandning mellan vanliga bussäten och sängar. Riktigt bekvämt! På kvällen flög vi tillbaka till Bangkok.

Bangkok
En härlig stad med inte alls lika mycket mopeder som vi blev vana med från Vietnam. Från flygplatsen tog vi taxi till vårt redan bokade hotell. Jajamensan du läste rätt HOTELL! Vårt boende är benäget precis bredvid den kända backpackergatan Khaosan Road. Väl här i Bangkok har vi spenderat två nätter och ikväll blir vår tredje och sista natt. Vi har hängt en hel del med två engelska vänner som vi lärde känna på Nya Zeeland. Vi sprang även in i en annan vän vi lärt känna längst vår resa. Alltid lika kul med kära återseenden! På dagarna har vi legat vid en pool, shoppat från gatustånden, ätit ute och besökt floating market. En kväll tog vi tuk tuk tillbaka till vårt hotell. Det var en upplevelse som heter duga! Vår chaufför var helt vild och galen haha. När rödljuset slog om till grönt gasade han så att tuk tuken reste sig. Vi skrattade så vi grät! Floating market är en marknad belägen en timme utanför södra Bangkok där marknads stånden är längst en flod och i båtar. Man åker i långa smala båtar på floden och stannar till vid ett stånd om man ser något intressant. Riktigt häftigt och mysigt! Mer om vår sista kväll i Bangkok, våra Thailand äventyr och bilder kommer upp inom en framtid!

I morgon ska vi åka till Koh Samui, en ö i södra Thailand, där vi ska träffa ännu fler vänner från vår hemstad Örebro!

I dag var Isabelle med i liveradio. Hennes kompis Hanna Roth pluggar till radiopratare och hade en livesändning med en klasskompis i Radio Varan, SR. Deras ämne var: "Svenskar som befinner sig någon annanstans i världen än i Sverige". Än så länge ligger det uppe en bild med text och en länk till vår blogg på deras FB-sida (se Isabelles FB). Vi länkar självklart till inspelningen när den kommit upp.. Håll ut!

Puss och kram!

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från Örebro som har varit vänner sedan barnsben. Vi heter Ida och Isabelle och är just nu ute och reser under ett halvår. Här kan ni följa oss om ni vill veta var vi håller hus och vad vi gör om dagarna! Puss och kram