idaisabelles.blogg.se

karaoke pa baten

Whitehaven beach

Queen of the Clipper

Kanguru (det roda kottet) och krokodil (det vita)
Sista kvallen med vara alskade vanner Hanna och Maja...

Bye bye Aussi

Publicerad 2014-01-31 08:21:00 i Allmänt,

Nu kan man verkligen saga att vart Australien aventyr narmar sig sitt slut... Infor detta kanner vi delade meningar. Det ska bli otroligt skont att komma till billiga Asien samtidigt som vi inte kanner oss klara med Australien. Det stallet som vi hittills kant att vi haft for lite tid i. Om vi bokat idag skulle vi stannar har minst 1 manad till! Det ar svart att forsta hur stort det ar! For att fortsatta dar vi slutade senast...

1770
Har stannade vi en natt, ett surfsamhalle skulle man kunna saga. Vi gick upp tidigt pa morgonen och tog oss in till stan for att surfa!! Billigaste surfen i Australien, endast 17 dollar for 3 timmars surflektion. Det var hur kul som helst och vi bada kom upp pa bradan flera ganger! Pa eftermiddagen hangde vi bara vid poolen, as schysst. Bodde pa ett jattemysigt hostel Southern Cross. Pa kvallen hoppade vi pa nattbussen mot Airlie Beach!

Airlie Beach
En valdigt liten och hur mysig stad som helst!! Har finns det dodliga maneter i havet och det ar badforbud. I stallet finns det en lagun precis intill havet som ar as nice! Forsta dagen vi kom dit hangde vi med var kompis Louise Wallin och hennes kompis (fran Orebro) som reser tillsammans. Hangde vid lagunen och hade det allmant soft. Pa kvallen sprang vi in i vara svenska vanner Victor och Sebastian som vi traffade pa Nya Zeeland! Gick ivag och kakade middag tillsammans. Pa kvallen gick vi ut till baren bredvid hostelet med flera som skulle pa samma segling som oss, jatte trevligt. Hade en natt i Airlie innan vi akte till Whitsundays.

Whitsundays
Hoppade pa baten pa eftermiddagen, blev sorterade i rum och vi hamnade sa klart i sviten. Dubbelsang, egen dusch och flakt medan de andra lag som packade sillar i vaningssangar ;) kan tillaggas att var hytt var kaptens foredetta. At jattegod mat pa kvallen och sjong kareoke, ABBA! Svenskarna levererade som vanligt. Pa kvallen sag vi aven en haj som simmade runt baten, as coolt. Andra dagen blev vi vackta 6.30, akte ivag till Whitehaven beach som ar rankad den 3e finaste stranden i varlden. Det var helt otroligt fint. Sanden ar valdigt speciell, det gar att borsta tanderna med den och de ska tydligen bli tva nyanser ljusare. Vilket vi holl med om! Man kan aven polera smycken och peela kroppen med sanden. Och din hud blir babylen. Efter det hade vi lunch pa baten sen skulle vi snorkla! Det var hur fint som helst! Vi bada har aldrig sett en finare varld under vattnet! Fiskar i regnbagsfarger och vackra koraller. Pa eftermiddagen akte vi rutschekana fran baten, en uppblastbar 9 meters lang, det var hur kul som helst hahah. Sen badade vi bubbelpool och kollade pa solnedgangen. Pa kvallen at vi mat och drack goon. De ledarna som jobbade pa baten hade en show for alla. Vi fick kla ut oss i olika kostymer och killarna var utkladda till tjejer. Showen overgick i tavlingar dar alla pa baten deltog. Kan tillaggas att vi tva var de tjejerna som var kvar tillsist efter mycket om och men, envishet och slit! Man var i sma team och vi var sjalvklart ett. Annars hade vi kanske aldrig tagit oss till finalen ;) Isabelle blev "queen of the clipper" och fick halla ett tal med han som blev "king of the clipper". Nar kvallen tog sig mot sitt slut la vi oss pa dacket och kollade pa stjarnorna. Helt otroligt fin stjarnhimmel! Nasta dag vackte dom oss 6.30 och vi skulle upp och snorkla! Den har gangen sag vi en ensam liten skoldpadda simma omkring. Vi spenderade dom sista timmarna pa dacket, solade och bara hade det allmant soft. En seglingstrip som vi ar helt sjukt nojda med! Och sent kommer att glomma...

Airlie Beach
Nar vi kom tillbaka traffade vi Maja och Hanna. Alltid lika mysigt! Hangde med dom nagra timmar innan de hoppade pa baten vi kommit tillbaka med. Pa kvallen var det "after party" med var bat. Dagen efter var det Australia Day - deras nationaldag som ar en big deal har borta. Dessvarre hade vi regn hela dagen och det blev val inte riktigt nagon hit... De klar sig i flaggans farger och dricker ol hela dagen lang. Vi hangde lite i baren pa vart hostel och at gratis BBQ innan vi hoppade pa nattbussen till Cairns.

Cairns
Kom till ett regnigt Cairns kl 6 pa morgonen, pigga och glada... Sov i tv rummet pa hostelet innan vi fick checka in. Bodde pa omtalade Gilligans vilket inte gjorde oss besvikna. Dagen darpa skulle vi gora skydive men... Som ni alla har hort kom det in en cyklon over Queensland och var skydive blev installt tva dagar i rad. Aven var battur till Barriarrevet (dykning bl.a) blev installd. Sa egentligen har vi inte gjort sa mycket i Cairns. Det har regnat hela dagarna och blast valdigt mycket. Nagot positivt med att allt blev installt var att vi fick mycket pengar tillbaka ;) Senare kom Maja och Hanna till Cairns wooo! Hade vara sista dagar tillsammans :( sista kvallen, vilket var igar, hade vi planerat valdigt lange! Det blev en legendarisk kvall!! Alla vara vanner fran Australien var samlade pa samma stalle. Det ar lite samma feeling som Queenstown pa Nya Zeeland, alla kommer dit forr eller senare sa man mots dar igen. Hur kul som helst!! Vi fyra tjejer gick till Esplanaden och tog den finaste (nastan) restaurangen vi kunde hitta. Vi hade bestamt att vi skulle unna oss en riktigt bra maltid! Vi delade pa en flaska rodvin, drack en fordrink och at krokodil och kanguru! Vilket var valdigt gott alltihop! Sen gick vi till hostelet, hangde pa tjejernas balkong och sen gick vi till klubben. Vi ar alla jattenojda med kvallen!! :) dessvarre kanns det sa sjukt trakigt att aka ifran Cairns precis nu, eftersom alla vara resevanner just kommit dit.

Nu ar vi aterigen pa apple store i Sydney, snor deras as bra internet och passar pa att lagga upp alla vara bilder. Hett tips till andra backpackers dar ute! Har nagra timmar har att doda innan vi aker vidare imorgon kl 10, mot Bangkok och Asien!!!!!! Ser fram emot att traffa nagra bekanta ansikten dar borta! Puss och kram fran oss

Bilder

Lake Wabby

Australien update

Publicerad 2014-01-20 11:11:00 i Allmänt,

Hej pa er hemma i vinterlandet! Har sitter vi och svettas i 35 graders varme och vet inte riktigt vart vi ska ta vagen. Harligt ar ordet! Har rinner tiden ivag och hittills kanner vi att vi inte riktigt har tillrackligt med tid i Australien. Det ar sa stort har och avstanden ar enorma vilket innebar att mycket tid gar at till bussakande. For att borja dar vi slutade sist... Efter nyar hade vi tva dagar till i Sydney, en stad vi forovrigt blivit totalt kara i och garna atervander till. Den ena dagen gick vi till Harbour Bridge och vandrade, tog bilder over staden och sa. Var sista dag tog vi farjan till Manly, lag en stund pa stranden dar och bara strosade omkring i det mysiga omradet. Pa kvallen hoppade vi pa nattbussen mot Byron Bay!

Byron Bay
Vi kom till detta paradis tidigt pa morgonen och hade mindre koll pa vart vi skulle bo. Vi hoppade pa en shuttle bus som tog oss till ett hostel vi trodde vi skulle bo pa, vilket senare visade sig vara fel... Nar vi skulle checka in pa "fel hostel" hittade hon inte var bokning och vi fick efter mycket om och men tag pa vara vanner Hanna och Maja som visste var vi skulle bo och redan var har. Under morgonen hade vi hunnit med att gora svenska pannkakor och brant oss pa stranden. Vi promenerade bort till det andra hostelet och traffade vara kara vanner. Byron ar ett valdigt laid back stalle, manga hippies och manga som roker och tar droger. Valdigt mysigt med mycket folk som spelar gitarr, hanger pa stranderna, i parker, aker longboard osv. Hit aker manga australiensare pa semester, kan jamforas med Sveriges Gotland. Har traffade vi tre svenska tjejer Clara, Johanna och Sofia sa vi 7 tjejer hangde ihop hela tiden. Vi var pa stranden, lagade tacos en kvall, var ute pa kvallarna, at pizza pa stranden osv. En dag tog vi en dagsutflykt till Nimbin som ar kant som the drug capital of Australia. Det ar en turistattraktion, valdigt haftigt att se. En liten by dar husen ar i alla mojliga farger och monster, hippies overallt och allmant laid back. Det ar valdigt svart att forklara, ni far se bilder senare! I Byron spenderade vi 5 natter och fick vara med om allt fran sol och 35 grader till sporegn och 25.

Surfers Paradise
En stad vi direkt blev kara i. En liten storstad med skyskrapor och en stor strand. Riktigt mysig stad! Har hade vi bara en heldag, spenderade den pa stranden med Maja och Hanna. Pa kvallen hangde vi pa deras hostel, drack lite goon (billigt aussi vin) och sen gick vi ut. Vi hade verkligen viljat ha mer tid har men eftersom vi har sa tight med tid i Australien var det inte mojligt.

Brisbane
Akte fran ett soligt Surfers och hamnade i ett regnigt Brisbane... En stad som vi inte alls gillade, alltmant stor, det finns en lagon i city men eftersom det regnade var det inte sa mycket att gora. Pa kvallen akte vi ivag till Hillsong och gick pa en fredagsgudstjanst. Pastorn som predikade var valdigt inspirerande och det var haftigt att se alla manniskor som stod upp och dansade och sjung. Dagen efter kom Maja och Hanna, hangde med dom en stund innan vi tog bussen till Noosa!

Noosa
En stad vi hade hoga forvantningar pa da en av vara nara vanner spenderat 3 veckor har for att han alskade det. Vi bodde pa Nomads, valdigt mysigt hostel med gratis middag flera dagar i veckan och gratis aktiviteter varje dag. Har hangde vi pa stranden och vid poolen en del. En dag akte vi till en flod dar det fanns rep sa svingade vi oss i, hoppade aven fran en bro. Vi gick aven till nationalparken och vandrade langst kusten, valdigt vackert. I parken finns det vilda koalor men vi sag tyvarr inga :( i Noosa traffade vi nagra svenska killar som vi hangde med nagra kvallar. En kvall gick vi alla (vi tva, Maja, Hanna och killarna) till stranden dar vi satt och drack och spelade kort. Sen badade vi alla, det var sjukt harligt och jattevarmt i vattnet.

Rainbow Beach
En valdigt liten by som man stannar i nagra natter for att aka vidare till Fraser Island. Annars ar det inget markvardigt att se. Var andra dag har kom tva killar som vi traffade pa Nya Zeeland sa vi spenderade hela dagen med dom och hade hur kul som helst. Det ar alltid sa roligt nar man traffar folk igen som man tidigare traffat under resan.

Fraser Island
Pa fredagsmorgonen ringde kl 6 for att aka ivag till Fraser. Vi var 8 st i var bil. Fraser Island ar varldens storsta sando och enligt manga ar det ett maste nar man ar i Australien och reser ostkusten. On ar 12.5 mil lang. Aven det forsta stallet som Capten Cook upptakte. Vi var tre bilar a 8 personer i varje och en ledarbil med 11 personer. Alla bilar ar fyrhjulsdrivna sa att det gar att kora pa stranden. Lite av grejen med hela turen ar att deltagarna kor bilarna, sa nu ar vi bada experter pa att kora i sand och pa vanster sida av vagen i hogerstyrd bil! Forst akte vi till Lake Mackenzie, det sporegnade nar vi kom dit vilket var lite mindre trakigt... Alla badade anda eftersom det inte fanns nagot annat att gora. Pa flera stallen ar sanden valdigt los och djup vilket gor att flera bilar kor fast. Var bil var den enda som lyckades att aldrig kora fast ;) pa kvallen kom vi till campingen. Det var hur mysigt som helst! Dock fick man leva med att vara skitig och att allt ar skitit och luktar ackligt. Vi lagade mat med var grupp (bilen). Pa kvallen satt alla runt elden och hade det mysigt. Man sover i talt och pa endast liggunderlag utan kudde. Den andra dagen blev vi vackta kl 7.30. Forsta stoppet var Shipwreek. Ett gammalt fartyg som gick pa grund och spolades upp pa stranden for manga ar sedan. Efterat akte vi till Eli Creek som ar en liten sjo/flod med kallt vatten. Det ar valdigt grunt och floden rinner genom en liten regnskog, valdigt vackert. Sen akte vi till Indian Head vilket ar en liten klippa man kan ga upp till for att se utsikten. Har ifran kan man aven se hajar om man har tur vilket vi inte hade. Sen akte vi till Champagne Pools. Efter det akte vi tillbaka till campet och at middag. Satt runt elden ikvall igen, senare gick vi ner till stranden och kollade pa stjarnorna. Dessvarre besvikna da vi bada sett finare stjarnhimmlar tidigare. I var bil var det tva irlandska tjejer Grainne och Nicki som vi hangde med en del. Nasta dag blev vi vackta 6.30. Akte till Lake Wabby. Det var en 40 min promenad genom skogen till sjon. Efter ett tag oppnade sig skogen och vi sag ut over enorma sanddynor. Det var ett stup langre fram och nedanfor dar var sjon. Vi var dar en stund tills det borjade regna da gick vi tillbaka. Pa on sag vi aven Dingos. Typ som en blandning mellan hundar och vargar. Pa vagen till farjan korde vi over tva enorma gupp langst stranden. Ledarbilen missade dom helt och korde i varldens fart. Den ena bilen efter den andra flog over guppen vilket var valdigt laskigt... Den andra bilen landade och fick varldens punktering pa ena dacket. Var ledare bad om ursakt for att han missat guppen. Som tur var gick allt bra och lite kul var det anda! Eftermiddagen spenderade vi i Rainbow, tog det lugnt och hangde vid poolen. Dagen efter gick var buss till 1770.

Nu ar vi i 1770 och namnet kommer fran Capten Cook eftersom han upptakte staden det aret. Det ar den forsta delen av fastlandet som han upptakte. Staden ar aven kallad Agnes Water. I morgon kvall aker vi harifran och hoppas att vi har lite surferfarenheter med oss! Mer om det senare. Haller aven pa att ladda upp bilder i dropbox, har dessvarre alldeles for manga och det gar valdigt sakta... Ha talamod! Puss och kram fran oss

Sydney del 2

Publicerad 2014-01-01 05:26:00 i Allmänt,

Gott nytt ar fran Sydney!!!!

I sondags traffade vi Hanna och Maja i Darling Harbour for att se the Hobbit 2 i 3D. Strosade omkring i hamnen och det enorma omradet omkring dar. Sa otroligt vackert. Ett maste om man ar i Sydney.

I mandags akte vi till Bondi och hade det allmant gott. Lag pa stranden och stekte med Hanna och Maja. Traffade aven nagra kompisar som vi lart kanna pa Nya Zeeland, kart aterseende. Lite senare pa eftermiddagen akte vi in till city och drog en after beach pa Opera Baren. Riktigt mysigt med en ol i kvallssolen! Sen gick vi och handlade var picknick till nyarsafton! Vi var tvungna att ha mat for ca 16 timmar. Efter det var det dags att fa lite somn infor en tidig uppgang.

Nu var nyarsafton har! Vi gick upp kl 7... Traffade Hanna och Maja 7.45 och sa gick vi tillsammans till omradet vi skulle spendera dagen pa, aka Mrs Macquaries Point. Det ar en utkiksplats i Royal Botanic Gardens som ska vara en av de basta platserna att vara pa under nyar. Vi borjade alltsa koa kl 8 pa morgonen och det var redan ofattbart mycket folk fore oss. Kon slingrade sig runt ett massivt omrade, folk borjade koa kvallen innan och sov i kon for att fa sa bra platser som mojligt. En helt galen grej som hander har i Sydney. De tar endast in 17 000 manniskor pa detta omrade och det ar forst till kvar som galler. De borjade slappa in kl 10 och vi kom in pa omradet ca 12.30. Kan jamforas med ett festivalomrade, massa matstand, barer, toaletter osv. Harifran sag vi Operahuset med Harbour Bridge i bakgrunden. Vi hade med oss en filt och massa mat! Bl.a brod, ostar, kex, oreos, vindruvor, chips, notter, choklad m.m. Det var stralande sol och bla himmel sa vi satt och solade i stort satt hela dagen, spelade musik och kort och bara umgicks. Det var smallhett. Under dagen traffade vi flera av vara vanner som visade sig vara pa omradet ocksa, sjukt kul! Kl 21 drog barn fyrverkerier igang, det var flygplansshower, jetskishower etc etc. Och allt sag vi fran var plats. Det var sjukt manga batar ute i hamnen och de var dekorerade med massa ljusdioder, (pa masten, seglet mm) sjukt haftigt att se. Precis innan tolvslaget raknade alla ner, maktigt!! Och sen drog varldens raketshow igang. Efter fyrverkerierna gick vi ivag med nagra av vara vanner till Kings Cross och en bar dar vi spenderade natten. Nar klockan narmade sig 5 gick vi hemat, satt i en park och kollade pa soluppgangen och sag nar staden vaknade till liv.

Vi ar valdigt nojda med vart nyarsfirande. Efter nagra fa timmars somn ar vi nu pa benen igen och ska ta oss till Manly Beach med farjan. Inte tanker vi sova bort vara sista dagar i Sydney! I morgon kvall aker vi namligen harifran till Byron. Har kommer bilder fran vara senaste dagar!
Darling Harbour at night
Bra hang pa Bondi!
Operabaren!
Folk som koar till Mrs Macquaiers Point! Lika mycket folk framfor oss som ni ser bakom oss i bilden.
Var lilla picknick for 16 timmar
Utsikten fran parken
Happy New Year!!!
Och har har vi soluppgangen. Med dessa bilder tackar vi for oss. Puss och kram!

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från Örebro som har varit vänner sedan barnsben. Vi heter Ida och Isabelle och är just nu ute och reser under ett halvår. Här kan ni följa oss om ni vill veta var vi håller hus och vad vi gör om dagarna! Puss och kram